Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Bednarach

Aleja Legionów Polskich 61

99-416 Nieborów 

 

Adres

Aleja Legionów Polskich 61


99-416 Nieborów 


 


Kalendarium

Piątek, 2024-04-19

Imieniny: Alfa, Leonii

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1180624
  • Do końca roku: 256 dni
  • Do wakacji: 63 dni

Kontakt

tel. 46 838 65 76

e-mail: spbednary@wp.pl

Bezpieczeństwo dziecka w korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnej

W związku z niepokojącymi, zagrażającymi życiu dzieci doniesieniami dotyczącymi nowej gry komputerowej pn. „Blue Whale Challenge” czyli „niebieski wieloryb”, prosimy rodziców o zwrócenie szczególnej uwagi na zachowanie dziecka w ostatnim czasie – jego ogólne samopoczucie, poziom zmęczenia, rodzaj filmów i muzyki jakiej słucha.

Gra ta jest bardzo popularna wśród dzieci i młodzieży, a pod jej wpływem może dojść do popełnienia samobójstwa przez młodego człowieka. Psychologowie ostrzegają, że szczególnie narażone na udział w niej są osoby o niskiej samoocenie i poczuciu własnej wartości. Prokuratura Okręgowa w Szczecinie prowadzi obecnie śledztwo w sprawie usiłowania doprowadzenia trójki małoletnich do targnięcia się na własne życie pod wpływem wspomnianej gry.

Poniżej informacje dotyczące gier komputerowych i zasad dotyczących zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z nich (źródło: Pismo z dnia  20 marca  2017 roku Pana Ministra Macieja Kopcia skierowane do Dyrektorów i Nauczycieli w związku z występującym zagrożeniem dla bezpieczeństwa uczniów korzystających z technologii informacyjno-komunikacyjnych).

Gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie.

Jednak nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia.

W naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18 lat, nadane zgodnie z zawartością gry i poziomem rozwoju młodego użytkownika. Na stronie internetowej www.pegi.info można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową.

W systemie PEGI poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy hazard. Przed zakupem gry warto zapoznać się z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję.

Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.

 Zasady dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych[1]:

• Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.

• Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji
z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.

• Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.

• Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.

• Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.

• Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.

• Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.

• Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.

• Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.

Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

 Gdzie można uzyskać pomoc[2]

W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów). Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą  z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić  pod nr telefonu 800 121212  (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).

 

 

 

 

 



[1] Wskazówki pochodzą z broszury pt.: „Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie-reagowanie. Gry komputerowe”. Broszura dostępna jest pod adresem: https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania/category/55-profilaktyka-agresji-i-przemocy.

[2] Więcej o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w Internecie: www.dyżurnet.pl, www.ore.edu.pl, www.akademia.nask.pl, www.kursor.edukator.pl, www.saferinternet.pl, www.plikifolder.pl.

 

 

W "plikach do pobrania" znajduje się list Rzecznika Praw Dziecka.

Artykuły

,,Połącz się z głową" dla...

W ramach projektu "Znajdź link do swojego dziecka" odbył się cykl 5 spotkań z rodzicami i nauczycielami poświęconych tematyce użytkowania technologii cyfrowej przez dzieci. Takie spotkania są potrzebne zwłaszcza rodzicom, bo to w głównej...
Czytaj więcej o: ,,Połącz się z głową" dla rodziców i nauczycieli